Česká republika je pivní velmoc a v jeho konzumaci
„válcujeme“ celý svět. Pod horou zvanou Radhošť se nachází malý pivovar
s lázněmi, jehož spolumajitel tvrdí, že pro celkové zdraví musíte
pečovat nejen o tělo, ale i o duši. Lázeňství zde považují za péči a
nejdůležitější přidanou hodnotou je laskavost vůči klientům. V lázních,
kde pivo teče doslova proudem, je možnost nechat si „vyšetřit“ vlastní
auru a dostat se do duševní rovnováhy. Jelikož mne popis Rožnovských
pivních lázní zaujal, oslovil jsem spolumajitele pana Tomáše Kupčíka a
ten zodpověděl několik dotazů.
Jste ředitel Pivních lázní v Rožnově pod Radhoštěm. Řekněte krátký příběh toho, jaká cesta k Vaší současné práci vedla?
Ředitel rozhodně nejsem a nikdy nebudu. Společně s mým společníkem si dělíme role v rámci lázní, každý má svou oblast, o kterou se stará a současně fungujeme jako tým, kdy vše konzultujeme a hledáme řešení. Primární pro nás je spokojený klient a spokojený zaměstnanec. Nic není 100%, ale snažíme se z každé kritiky, každého problému vyvozovat závěry a zlepšovat se. Z tohoto pohledu kritiku miluju, protože nás posouvá dále jak firmu, tak i osobně. A kdo tuto hru s námi hrát nechce, s tím se loučíme. Na pivovarském dvoře jsem strávil většinu svého života. V pivovarské vile na pivovarském dvoře žili a žijí babička s dědečkem - původní majitelé pivovaru, takže já jsem fakticky doma. Po všech mých studiích doma i v zahraničí, práce u nadnárodních společností jsem usoudil, že dosti bylo zkušeností a rozhodnul jsem se vše zúročit v rodinné firmě - společník to naštěstí měl úplně stejně, takže jsme se po 15 letech společné práce potkali ve společné firmě.
Na pivní lázně nabízíte poměrně široké spektrum služeb. Navíc se hodně věnujete i vnitřnímu já, a vůbec auře člověka. Máte osobně k těmto oblastem blízko?
Vystudoval jsem Filozofickou fakultu v Olomouci. Díky doktorskému studiu jsem mohl studovat i v zahraničí a zajímal jsem se vždy o psychologii obchodu a současně mě fascinovaly psychické poruchy. V tomto duchu studuji i nadále. A protože mě klasické vzdělání zcela neuspokojovalo, hledal jsem odpovědi i v esoterických oblastech a tím jsem došel k novému stylu práce - práce s bioenergií, s podvědomím. Prostě se vším, co se vymyká klasickému pojetí. Prostě se snažím kombinovat klasický a alternativní přístup k životu a domnívám se, že je to jeden ze způsobů, jak žít naplněný život.
Z Vašich stránek chápu, že aby se člověk cítil uvolněně a spokojeně, musí pečovat o své tělo i duši. Je přesně to, co chcete Vašim klientům nabízet?
Pracovat jen s tělem může vytvářet nerovnováhu. Zdraví je stav psychické a fyzické rovnováhy a přesně v tomto duchu se snažíme přistupovat k našim klientům. Laskavost je to, co se snažím učit sám a předávat to i kolegům. To považuji za nejdůležitější a nejhodnotnější.
Česká republika je obecně pivní velmoc v jeho konzumaci. Platí to i ve sféře lázeňství nebo je o pivní lázně nesrovnatelně menší zájem ve srovnání například s jinými zeměmi?
Fenomén piva v ČR se jistě odráží i v pivním lázeňství. Není to jen dominanta Česka. První pivní lázně vznikaly v Německu a Rakousku. My jsme z tohoto konceptu vyšli a snažili se jej překonat tím, že jsme do něj přidali něco navíc - péči o duši. A protože jsme v marketingové komunikaci docela aktivní, bohužel se nám stalo, že nás začaly kopírovat hotely, wellness zařízení a dokonce i lázně. Pokud mám dobré informace od našich klientů, pak můžeme být klidní - služby, péče, přístup a prostředí zkopírovat nejde a v tom je naše unikátnost. A navíc konkurenci považuji za něco velmi zdravého, díky ní máte motivaci být lepší, růst, expandovat, vytvářet nové příležitosti, přemýšlet o nových cestách a to považuji za smysl zdravého života. Život je pohyb, zastavit se většinou znamená psychické problémy, což se následně projeví na nemoci těla.
Myslíte si, že konkrétně lázeňství je něco, na čem třeba Češi šetří nebo si to, dejme tomu velká část, nemůže dovolit? Případně, že málo investujeme do příjemných věcí?
Lázeňství je péče. Péče v českém provedení je, tak jak jsem ji zažil - připravit vanu, dát do ní ty nejlevnější ingredience, klientovi předat základní informace, protože to personál obtěžuje se věnovat klientovi, a co nejdříve se ho "zbavit". Moje zkušenost ze států byla šokující - svíčky, vůně z esenciálních olejů, laskavost, úsměv, kvalitní suroviny pro masáže, zábaly, masky na obličej… Pokud něco takového zažijete, pak to chcete znovu a znovu a peníze nejsou rozhodující, protože jste měli pocit, že se o Vás někdo staral. Je mou touhou vytvářet takový prostor, kde budeme o lidi skutečně pečovat aniž by vznikl pocit, že jsme je jen obrali. Smyslem hry je dát víc za méně ve všech směrech - to je správné a to je skutečné lidství.
Kolik lidí ve vašich lázních pracuje a na jakých pozicích?
Pivovar se nám docela rozrostl a dnes zaměstnáváme lidi v různých oblastech: technologie výroby piva, kuchaři ve **** restauraci Albert Málek, lázeňské provozy - pivní a mořské lázně, ubytování, dětské centrum, prádelna, kuchyně pro pivní lázně, kavárna, hospoda… Nikdy jsem netušil, že budeme potřebovat tolik profesí. A čím více lidí, tím více příběhů…
Uvažujete o nějakých novinkách? Třeba ještě širší spektrum služeb?
Před měsícem jsme otevřeli novou restauraci Albert Málek, pojmenovaném po mém prapradědečkovi, kterému jeho žena Anna Cammel von Hardegger zakoupila od barona Rothschilda pivovar. Chceme nabídnout špičkovou gastronomii - tečku za lázeňskými procedurami. Před měsícem jsme díky grantu EU otevřeli i velké dětské centrum "pohádkové lázně," čímž jsme odpověděli rodičům na časté otázky, kam s dětmi, když oni jdou do lázní. A dál? To v tuto chvíli netuším. Potřebujeme se znovu a znovu zaměřovat na kvalitu. A protože kvalitu tvoří lidé, pak je to nekončená práce s personálem.
Vaříte u Vás nějaké speciální pivo? Jestli ano, čím vyniká?
Všechna naše piva jsou speciály a originály, protože se vaří poctivě. Poctivě 2-3 měsíce zrají v ležáckých tancích. Nešetříme, chceme pivo vyrábět tak, jak mí předkové a takovýto přístup se jim vyplatil, tak jen doufám, že nám taky…
Jaký máte názor na české pivovarnictví? Chápete nějak pojem „Europivo?“
Je úžasné, že zde něco takového jako „Europivo“ existuje, protože bez něj bychom nikdy nevznikli. Oni umí vyrábět kvanta, což obdivuji, my zase jedeme na kvalitu v minimálním množství. Navzájem se neohrožujeme - jsme takovou hrozinkou na dortu, takové malé kulinářské speciality. A život je o maličkostech a o ochutnávání a hledání nových chutí, a proto je nám dovoleno existovat.
Jaká piva Vám nejvíce chutnají?
Mně polotmavé hořkosladké třináctky. Náš Rothschild tyto parametry splňuje, a ač jsme byli ujišťováni, že takové pivo na trhu nemá šanci, u nás je to TOP1.
Jako Frenštačan jsem ale ještě neochutnal Rožnovské pivo, což je možná trochu ostudné. Jak a proč byste mi pivo z Rožnova doporučil?
Pokud ujíždíte na „Europivech,“ pak není důvod, abyste nás ochutnal, protože primárně nechcete, my Vás nepřesvědčíme - možná budete typ člověka, který nemá moc rád změny, a je spíše kritický. Protože až nás ochutnáte, teprve pak pochopíte, že může existovat i něco, co vysoce převyšuje klasické pivo a už nikdy nebudete chtít chutnat to, co jste pil před tím a budete se ptát sám sebe, jak jsem to jen mohl pít? Tak funguje zkušenost a otevírá pole dalších možností. Neříkám, že jsme 100%, ale že jsme jiní. Svíčkovou taky nikdy maminka neuvaří stejnou, „Europivo“ je stále stejné a to jde, dobré „Europivo“ totiž musí být stále stejné. U nás můžete čekat hutnost, plnost, přírodní bublinky a chuť, která se Vám bude měnit na jazyku.
Jak se Vám zamlouvá Rožnov pod Radhoštěm jako město?
Miluju Rožnov. Celé dětství jsem tady strávil a vždycky jsem se tady rád vracel. Sice jsem dlouho žil v cizině, ale „homesick“ (stesk po domově, pozn.) mě stále doprovázel. Mí předkové sem přišli před stoletími a budovali tady jednu z nejstarších papíren v Evropě a pivovar a mně přijde úžasné žít v místě, kde máte kořeny. Jsem už tak nastavený a genetická paměť v tomto ohledu funguje na sto procent.
Máte klienty, kteří k vám chodí opakovaně?
Zrovna nedávno mně paní oznámila, že u nás byla po 15 a že už mají koupené nové vouchery.
Podnikáte nějaké akce k získáni nových zákazníků?
Stále vymýšlíme nové a nové péče, které by mohly klientům nabídnout něco zajímavého. Samozřejmě koupel v pivu vždy zůstává. V carské péči zažijete bahenní zábaly, v císařské péči pracujeme s obličejem, v indické používáme techniky staré Indie a nově v čokoládové péči zažijete během šesti procedur čokoládu v různých provedeních čtyřikrát. A navíc otevíráme Málkovu čokoládovnu, kde bychom chtěli vyrábět pralinky tak, jak by měly chutnat. Pak jistě chápete, proč jsme čokoládovou péči právě na vánoční trh připravili.
Co Vás na Vaši práci nejvíce baví a co naopak ne?
Baví mě tvořit, vymýšlet nové věci, jak lidem zprostředkovat nový zážitek, aby byli spokojeni. Nebaví mě pracovat s lidmi, kteří nechtějí na sobě pracovat a jen si stěžují. A taky je pro mě dost frustrující vidět klienty, kteří místo toho, aby si naši péči užili, už při příchodu na recepci jsou negativní a náš personál má co dělat, aby takové klienty dokázal udržet v neagresivním stavu. Naštěstí se nám to z 99% vždy podaří a je úžasné vidět takto nešťastné lidi s úsměvem na tváři. Většinou to končí větou: „docela jsme se toho báli, ale byli jsme maximálně spokojeni a určitě se k vám vrátíme.“ Pak vím, že jsme nezklamali. Jak říkají mí učitelé, najít světlo ve tmě, to je mistrovství.
V kombinaci s pivem často roste agresivita. Bývají i problémoví hosté?
Snažíme se klienty držet na uzdě a při prvních známkách opilosti je zastavujeme. Ale někdo může být opilý po dvou pivech a má- li sklony k agresivitě, pak s tím nic neuděláte. Většinou to končí druhý den, kdy se nám tito hosté přichází omlouvat. Naštěstí takových je, že byste je na prstech jedné ruky spočítali.
Za poskytnutý rozhovor děkuji panu Tomášovi Kupčíkovi a Rožnovským pivním lázním
Rožnovské pivní lázně s.r.o.
Pivovarská 6
756 61 Rožnov pod Radhoštěm
Jste ředitel Pivních lázní v Rožnově pod Radhoštěm. Řekněte krátký příběh toho, jaká cesta k Vaší současné práci vedla?
Ředitel rozhodně nejsem a nikdy nebudu. Společně s mým společníkem si dělíme role v rámci lázní, každý má svou oblast, o kterou se stará a současně fungujeme jako tým, kdy vše konzultujeme a hledáme řešení. Primární pro nás je spokojený klient a spokojený zaměstnanec. Nic není 100%, ale snažíme se z každé kritiky, každého problému vyvozovat závěry a zlepšovat se. Z tohoto pohledu kritiku miluju, protože nás posouvá dále jak firmu, tak i osobně. A kdo tuto hru s námi hrát nechce, s tím se loučíme. Na pivovarském dvoře jsem strávil většinu svého života. V pivovarské vile na pivovarském dvoře žili a žijí babička s dědečkem - původní majitelé pivovaru, takže já jsem fakticky doma. Po všech mých studiích doma i v zahraničí, práce u nadnárodních společností jsem usoudil, že dosti bylo zkušeností a rozhodnul jsem se vše zúročit v rodinné firmě - společník to naštěstí měl úplně stejně, takže jsme se po 15 letech společné práce potkali ve společné firmě.
Na pivní lázně nabízíte poměrně široké spektrum služeb. Navíc se hodně věnujete i vnitřnímu já, a vůbec auře člověka. Máte osobně k těmto oblastem blízko?
Vystudoval jsem Filozofickou fakultu v Olomouci. Díky doktorskému studiu jsem mohl studovat i v zahraničí a zajímal jsem se vždy o psychologii obchodu a současně mě fascinovaly psychické poruchy. V tomto duchu studuji i nadále. A protože mě klasické vzdělání zcela neuspokojovalo, hledal jsem odpovědi i v esoterických oblastech a tím jsem došel k novému stylu práce - práce s bioenergií, s podvědomím. Prostě se vším, co se vymyká klasickému pojetí. Prostě se snažím kombinovat klasický a alternativní přístup k životu a domnívám se, že je to jeden ze způsobů, jak žít naplněný život.
Z Vašich stránek chápu, že aby se člověk cítil uvolněně a spokojeně, musí pečovat o své tělo i duši. Je přesně to, co chcete Vašim klientům nabízet?
Pracovat jen s tělem může vytvářet nerovnováhu. Zdraví je stav psychické a fyzické rovnováhy a přesně v tomto duchu se snažíme přistupovat k našim klientům. Laskavost je to, co se snažím učit sám a předávat to i kolegům. To považuji za nejdůležitější a nejhodnotnější.
Česká republika je obecně pivní velmoc v jeho konzumaci. Platí to i ve sféře lázeňství nebo je o pivní lázně nesrovnatelně menší zájem ve srovnání například s jinými zeměmi?
Fenomén piva v ČR se jistě odráží i v pivním lázeňství. Není to jen dominanta Česka. První pivní lázně vznikaly v Německu a Rakousku. My jsme z tohoto konceptu vyšli a snažili se jej překonat tím, že jsme do něj přidali něco navíc - péči o duši. A protože jsme v marketingové komunikaci docela aktivní, bohužel se nám stalo, že nás začaly kopírovat hotely, wellness zařízení a dokonce i lázně. Pokud mám dobré informace od našich klientů, pak můžeme být klidní - služby, péče, přístup a prostředí zkopírovat nejde a v tom je naše unikátnost. A navíc konkurenci považuji za něco velmi zdravého, díky ní máte motivaci být lepší, růst, expandovat, vytvářet nové příležitosti, přemýšlet o nových cestách a to považuji za smysl zdravého života. Život je pohyb, zastavit se většinou znamená psychické problémy, což se následně projeví na nemoci těla.
Myslíte si, že konkrétně lázeňství je něco, na čem třeba Češi šetří nebo si to, dejme tomu velká část, nemůže dovolit? Případně, že málo investujeme do příjemných věcí?
Lázeňství je péče. Péče v českém provedení je, tak jak jsem ji zažil - připravit vanu, dát do ní ty nejlevnější ingredience, klientovi předat základní informace, protože to personál obtěžuje se věnovat klientovi, a co nejdříve se ho "zbavit". Moje zkušenost ze států byla šokující - svíčky, vůně z esenciálních olejů, laskavost, úsměv, kvalitní suroviny pro masáže, zábaly, masky na obličej… Pokud něco takového zažijete, pak to chcete znovu a znovu a peníze nejsou rozhodující, protože jste měli pocit, že se o Vás někdo staral. Je mou touhou vytvářet takový prostor, kde budeme o lidi skutečně pečovat aniž by vznikl pocit, že jsme je jen obrali. Smyslem hry je dát víc za méně ve všech směrech - to je správné a to je skutečné lidství.
Kolik lidí ve vašich lázních pracuje a na jakých pozicích?
Pivovar se nám docela rozrostl a dnes zaměstnáváme lidi v různých oblastech: technologie výroby piva, kuchaři ve **** restauraci Albert Málek, lázeňské provozy - pivní a mořské lázně, ubytování, dětské centrum, prádelna, kuchyně pro pivní lázně, kavárna, hospoda… Nikdy jsem netušil, že budeme potřebovat tolik profesí. A čím více lidí, tím více příběhů…
Uvažujete o nějakých novinkách? Třeba ještě širší spektrum služeb?
Před měsícem jsme otevřeli novou restauraci Albert Málek, pojmenovaném po mém prapradědečkovi, kterému jeho žena Anna Cammel von Hardegger zakoupila od barona Rothschilda pivovar. Chceme nabídnout špičkovou gastronomii - tečku za lázeňskými procedurami. Před měsícem jsme díky grantu EU otevřeli i velké dětské centrum "pohádkové lázně," čímž jsme odpověděli rodičům na časté otázky, kam s dětmi, když oni jdou do lázní. A dál? To v tuto chvíli netuším. Potřebujeme se znovu a znovu zaměřovat na kvalitu. A protože kvalitu tvoří lidé, pak je to nekončená práce s personálem.
Vaříte u Vás nějaké speciální pivo? Jestli ano, čím vyniká?
Všechna naše piva jsou speciály a originály, protože se vaří poctivě. Poctivě 2-3 měsíce zrají v ležáckých tancích. Nešetříme, chceme pivo vyrábět tak, jak mí předkové a takovýto přístup se jim vyplatil, tak jen doufám, že nám taky…
Jaký máte názor na české pivovarnictví? Chápete nějak pojem „Europivo?“
Je úžasné, že zde něco takového jako „Europivo“ existuje, protože bez něj bychom nikdy nevznikli. Oni umí vyrábět kvanta, což obdivuji, my zase jedeme na kvalitu v minimálním množství. Navzájem se neohrožujeme - jsme takovou hrozinkou na dortu, takové malé kulinářské speciality. A život je o maličkostech a o ochutnávání a hledání nových chutí, a proto je nám dovoleno existovat.
Jaká piva Vám nejvíce chutnají?
Mně polotmavé hořkosladké třináctky. Náš Rothschild tyto parametry splňuje, a ač jsme byli ujišťováni, že takové pivo na trhu nemá šanci, u nás je to TOP1.
Jako Frenštačan jsem ale ještě neochutnal Rožnovské pivo, což je možná trochu ostudné. Jak a proč byste mi pivo z Rožnova doporučil?
Pokud ujíždíte na „Europivech,“ pak není důvod, abyste nás ochutnal, protože primárně nechcete, my Vás nepřesvědčíme - možná budete typ člověka, který nemá moc rád změny, a je spíše kritický. Protože až nás ochutnáte, teprve pak pochopíte, že může existovat i něco, co vysoce převyšuje klasické pivo a už nikdy nebudete chtít chutnat to, co jste pil před tím a budete se ptát sám sebe, jak jsem to jen mohl pít? Tak funguje zkušenost a otevírá pole dalších možností. Neříkám, že jsme 100%, ale že jsme jiní. Svíčkovou taky nikdy maminka neuvaří stejnou, „Europivo“ je stále stejné a to jde, dobré „Europivo“ totiž musí být stále stejné. U nás můžete čekat hutnost, plnost, přírodní bublinky a chuť, která se Vám bude měnit na jazyku.
Jak se Vám zamlouvá Rožnov pod Radhoštěm jako město?
Miluju Rožnov. Celé dětství jsem tady strávil a vždycky jsem se tady rád vracel. Sice jsem dlouho žil v cizině, ale „homesick“ (stesk po domově, pozn.) mě stále doprovázel. Mí předkové sem přišli před stoletími a budovali tady jednu z nejstarších papíren v Evropě a pivovar a mně přijde úžasné žít v místě, kde máte kořeny. Jsem už tak nastavený a genetická paměť v tomto ohledu funguje na sto procent.
Máte klienty, kteří k vám chodí opakovaně?
Zrovna nedávno mně paní oznámila, že u nás byla po 15 a že už mají koupené nové vouchery.
Podnikáte nějaké akce k získáni nových zákazníků?
Stále vymýšlíme nové a nové péče, které by mohly klientům nabídnout něco zajímavého. Samozřejmě koupel v pivu vždy zůstává. V carské péči zažijete bahenní zábaly, v císařské péči pracujeme s obličejem, v indické používáme techniky staré Indie a nově v čokoládové péči zažijete během šesti procedur čokoládu v různých provedeních čtyřikrát. A navíc otevíráme Málkovu čokoládovnu, kde bychom chtěli vyrábět pralinky tak, jak by měly chutnat. Pak jistě chápete, proč jsme čokoládovou péči právě na vánoční trh připravili.
Co Vás na Vaši práci nejvíce baví a co naopak ne?
Baví mě tvořit, vymýšlet nové věci, jak lidem zprostředkovat nový zážitek, aby byli spokojeni. Nebaví mě pracovat s lidmi, kteří nechtějí na sobě pracovat a jen si stěžují. A taky je pro mě dost frustrující vidět klienty, kteří místo toho, aby si naši péči užili, už při příchodu na recepci jsou negativní a náš personál má co dělat, aby takové klienty dokázal udržet v neagresivním stavu. Naštěstí se nám to z 99% vždy podaří a je úžasné vidět takto nešťastné lidi s úsměvem na tváři. Většinou to končí větou: „docela jsme se toho báli, ale byli jsme maximálně spokojeni a určitě se k vám vrátíme.“ Pak vím, že jsme nezklamali. Jak říkají mí učitelé, najít světlo ve tmě, to je mistrovství.
V kombinaci s pivem často roste agresivita. Bývají i problémoví hosté?
Snažíme se klienty držet na uzdě a při prvních známkách opilosti je zastavujeme. Ale někdo může být opilý po dvou pivech a má- li sklony k agresivitě, pak s tím nic neuděláte. Většinou to končí druhý den, kdy se nám tito hosté přichází omlouvat. Naštěstí takových je, že byste je na prstech jedné ruky spočítali.
Za poskytnutý rozhovor děkuji panu Tomášovi Kupčíkovi a Rožnovským pivním lázním
Rožnovské pivní lázně s.r.o.
Pivovarská 6
756 61 Rožnov pod Radhoštěm