Telefon zazvoní, odsouhlasíte monitorovaný hovor a pak už k vám spustí
salvu božsky výhodných nabídek, které přece nemůžete odmítnout. Jsem si jist,
že s tím máte bohaté zkušenosti taky. Životní pojištění, léky, levné volání
nebo energie, spodní prádlo či švýcarské ponožky. Občas mi tak zavolali a já
odmítal a odmítal, neboť nabídkám, které se zjeví u dveří mého bytu nebo ve
sluchátku telefonu, nevěřím a držím si je od těla. Je možné, že si škodím, ale
pokud si obchodníci vaše číslo převezmou z nějaké databáze (a ještě za něj
mnohdy zaplatí) s cílem vám zatelefonovat, případně se staví až k vám
domů na trase přes vaše sousedy, myslím, že zlákat vás je především
v zájmu toho bajkaře, který vás tlačí do říše pohádkových výhod a cen.
Vlastně mnohdy vám nabídnou jednu várku zázračných pilulek nebo knížek zdarma,
nicméně ani slůvkem se nezmíní, že se převzetím prvního balíčku zavazujete
k odběru – samozřejmě placenému dalších zásilek. Těchto příběhů je plný
internet a poslední dobou i televize. A bohužel často se špatným koncem. Navíc
s podomním uzavíráním smluv nemám chvályhodné zkušenosti. Na takových
podomních vypravěčích je vidět připravenost, díky které manévrují mezi vašimi
pochybnostmi.
Já už na tyto pobídky celkem rezignoval a kolikrát jsem i zvýšil hlas, když vám
volají opakovaně a jejich přemlouvání hraničí s psychickým nátlakem. Už
však delší dobu mám v sobě zafixováno, že je vlastně štěstí, když mi
zavolají a telefonátů si patřičně užívám. Tak třeba, když mi nedávno volali
s nabídkou levnější energie, odpověděl jsem, že plyn nemám, že mi jej
odpojili, neboť jsem ho neplatil. No a elektřina? Zeptal jsem se, jestli jejich
super nabídka bude platit i za tři roky, protože mám před sebou nástup do výkonu
trestu a v kriminále budu právě ty tři roky. Paní na druhém konci linky se
zarazila, zda to myslím vážně. S těmito věcmi se nežertuje, odpověděl jsem
ji stejně chladně, byť jsem v sobě potlačoval smích. Ještě jsem dodal, že
mne možná do roka a půl pustí za dobré chování nebo že se pan prezident možná
rozhodne otevřít věznice. „Ať vám to tedy rychle uteče,“ loučila se operátorka.
Po rozhovoru jsem si uvědomil, že mě na začátku telefonátu oslovila příjmením,
takže možná je v nějakém seznamu potencionálních zákazníků napsáno
„Novobilský Matěj – bručí, zavolat za tři roky.“
Takových telefonátů jsem vedl mnoho. Homecredit jsem přesvědčil o tom, že peněz
mám podstatně více, než potřebuji a že bych raději půjčil já jim, že potřebuji
investovat. Jakési pojišťovně jsem nakukal, že životní pojištění nepotřebuji,
protože MNE se nemůže nic stát. Samozřejmě jsem se zbytek dne klepal, jestli
jsem se štěstí nevysmál do tváře. Jiná pojišťovna ke mně chtěla poslat svého
zástupce a nabídnout mi super produkty, ze kterých se mi podlomí kolena. „Můžu
až večer,“ odpověděl jsem. „No a nemůžete dříve?“ zarazili se. „Dobře, čas mám
mezi druhou a čtvrtou ráno,“ pověděl jsem. Byl jsem rozhodnutý, že pokud budou
souhlasit, vstanu a obchodníka si vyslechnu, když už by se kvůli mně někdo tak
brzo-pozdě trmácel na schůzku. „To se asi nedomluvíme, pane Novobilský,“ bylo
mi řečeno. Mohl jsem se tak věnovat svému snění a chrápáním bavit sousedy.
„Chcete
naši kabelovou televizi?“
„Nechci,
chodím se dívat k sousedovi.“
„Neměl
byste zájem o luxusní švýcarské pánské trenýrky?“
„Ne.
Já spodní prádlo nenosím. Neuznávám ho.“
„Mobilní
tarif se širokou škálou možností.“
„Jestli
jej můžu využít i na telefonní budku…“ Prý to nejde…
„Co
tak, nějaké pilulky pro zdravější život?“
„Už
tak mám dost prášků od svého psychiatra…“ jednou je asi dostanu.
„Co
tak perfektní holení, pane Novobilský?“
„Už
dvacet let se neholím.“
Uchýlil jsem se tak trochu ke lhaní, ovšem když už někteří nechápou jasné ne a
ještě to zkoušejí kupříkladu na starší lidi, nemyslím si, že zvýšený hlas něco
vyřeší. Ani moje šprýmy nic nevyřeší, ale když už volají, proč se nervovat a
odmítat? Je to vlastně dárek na zlepšení nálady, takže alespoň k něčemu
prospěšný ten telefonát je. Ještě si myslím, že dotyčný, který mi volá a jen
dělá svou práci, si nezaslouží, abych na něho řval – takových je určitě mnoho.
Možná se některým z vás nelíbí, že všechny telefonáty považuji za neférové
a s postraními úmysly. Možná jsem si nechal utéct nějaké korektní a
výhodné nabídky, ale pokud si nějaká společnost převezme telefonní číslo od
jiné strany (třeba i za peníze), pak už mi ve vzduchu nějaký ten nesolidní
úmysl zapáchá. Tímto způsobem se samozřejmě nebavím s operátorem, od
kterého mám mobilní tarif; s pojišťovnou, u které mám povinné ručení;
poskytovatelem internetu, díky kterému píšu svá moudra; a tak dále…