A zcela jistě to nikdy nebavilo nikoho z nás, protože odevzdávání peněz z rukou – nebo přesně řečeno, ještě než je vůbec dostanete do rukou, znamená jedno – zůstane nám v peněžence o to méně.
Nejsem vyloženě proti zdejší vládě Petra Fialy, takže nemám
potřebu chodit na demonstrace populistických jedinců, jež se s úsměvem na
rtech prezentují jako kuchaři znající recept na chutnou ekonomiku plné
prosperity a fungujícího státu, přičemž ještě hrdě mávají českou vlajkou všemi
směry. Ono ostatně sliby na fungující a prosperující republiku má vždycky každý
bez výjimek – včetně stran, které nám aktuálně vládnou. Z pohledu jednoduchého
čtení slibů se zkrátka po žádných volbách nemůže stát, že bychom se měli mít
špatně. Přesto je zde, decentně tak trochu řečeno, hořká nálada. Tomu se ale
nechci věnovat, protože to by samo o sobě bylo na dlouhý sloh.
Už pár let podnikám, jsem elektro projektant a vývojář.
Zakázky jsem zprvu řešil vedle regulérního zaměstnání, až jsem pak usoudil, že „vedlejšáků“
mám tolik, že bych to klidně mohl zkusit na plný úvazek, zkrátka sám na sebe.
Nyní je podnikání mým jediným příjmem, a to už rok a půl, takže mnohem častěji
než před tím – v dobách, kdy jsem byl zaměstnancem – komunikuji se státem
a státními institucemi.
Živnostenský úřad
Musím podotknout, že jsem zde nechtěl psát příspěvek, jež by
byl negativní, protože sám mám raději pozitivní myšlení, nebo se o něj alespoň
snažím, avšak podělit se o zkušenosti znamená, že přispěji do debaty – a problémy
se řeší, pokud tedy nejsme v Rusku (naštěstí), právě debatou – zkrátka se
prvně musí problémy pojmenovat, než se začne s jejich odstraňováním. Řada
debat již probíhá, což je dobře, tak se alespoň podělím o pár svých zážitků v debatě
se státem a jeho institucemi. Na druhou stranu nejsou jen instituce, kde
odcházíte „nešťastní,“ nebo přímo rozezlení. Několikrát jsem řešil své
podnikání například s živnostenským úřadem v Brně, a tam mám pouze nadmíru
pozitivní zkušenosti. Když začnete podnikat naplno, musíte si mnohé zjistit,
neboť neznalost zákona neomlouvá, ale přesto nejsme stroje, které, když si přečtou
pár paragrafů, všechno ví a všemu hned rozumí. Tedy alespoň já takový nejsem.
Opakovaně jsem několik svých dotazů směřoval právě tam, kde
mi živnost prvně vydali. A odezva? Velice rychlá, z úřadu mi navíc
několikrát telefonovali, vše trpělivě vysvětlili. I když jsem přišel osobně
předat nějaké dokumenty, úředníci byli pokaždé vlídní, ukazovali, co je třeba a
poučili mne, když tušili, že něčemu ne úplně dobře rozumím. Zkrátka velká
paráda. Navíc si zde nepotrpěli na přehnanou formalitu, ale dodávali jednání se
mnou jakousi lidskost, přičemž si dokázali udržet vysokou míru profesionality.
Budova s ŽÚ v Brně |
Naprosto podobné zkušenosti mám i se zdravotní pojišťovnou
VZP, u které mám alespoň já, velké štěstí na opakovaně rychlou a věcnou komunikaci.
Za mne i zde klobouk dolů a z mé strany vysoká spokojenost. Jako
podnikatel mám s VZP velice dobré zkušenosti.
Hromada vyplněných formulářů, ale stát o nás vlastně stejně
nic neví
Teď ale velké špatné. Už během podnikání při zaměstnání, kde
drtivá většina mých příjmů přitékala na můj účet od zaměstnavatele, jsem se
potkal s něčím, co do teď nechápu, a co v dnešní době elektronické
komunikace a vzájemné propojenosti zkrátka ani nemá prostor na existenci. Alespoň
by to nemělo existovat v zemi, která se prezentuje jako rozvinutá.
Formuláře – de-facto stejné informace jsem vyplňoval například
v přehledu OSVČ pro zdravotní pojišťovnu, správu sociálního zabezpečení a také
pro finanční úřad. Ano, ony existují softwary, které umí vygenerovat tyto
formuláře každý pro danou instituci, ale opravdu je to potřeba? Opravdu musím
sdělovat své příjmy zvlášť finančnímu úřadu, zvlášť zdravotní pojišťovně a
zvlášť pak ještě městské správě sociálního zabezpečení? Pokud ve vyplňování
formulářů nejste zběhlí – třeba jako já – a navíc děláte to jednou ročně –
strávíte těmito úkony mnoho hodin. A to mi upřímně řečeno v 21. století
prostě vadí. Chci se soustředit na své projekty – na technické záležitosti,
protože tím více peněz vydělám, a logicky tím i více odvedu státu. Formuláře už
pochopitelně předávám účetnímu, ale i tak si myslím, že by stát mohl mít jedno
sběrné místo, odkud si informace předá mezi přímo své nebo jím kontrolované
instituce. Pracovat s informace ale stát neumí.
Covid nám ukázal jalovost státu
Během covidu jsme ale naprosto všichni pochopili, jak stát
neumí zpracovávat informace o svých občanech, podnikatelích a firmách. Příkladem
budiž to, že se neustále řešilo, kolik peněz vyplácet hospodským a například
hoteliérům jako odškodnění za příkaz shora, který zněl „zavři své podnikání ve
jménu zdraví.“ Stát přece od každého podnikajícího subjektu vyžaduje daňová
přiznání, respektive by měl alespoň vědět, kolik kdo vydělal, a o kolik peněz
zhruba může přijít, když mu zakáže jeho podnikání. Tuto ztrátu mu následně může
kompenzovat, i když osobně si myslím, že by k tomu měl přidat i něco navíc,
protože když zastavíte své podnikání, nemůžete se rozvíjet a růst.
V tomto se ale naprosto a žalostně selhalo, protože
tehdejší vláda Andreje Babiše přistupovala na tabulková vyrovnání. Ačkoliv se
na mně teď možná pár lidí naštve, za mě to byla ideální doba, kde se hodně mělo
pomoci těm, kteří poctivě platili daně a už méně těm, kteří na daních škudlili,
ale chtěli pak stejné kompenzace jako ti, kteří daně platili v poctivých výších.
Znám případ, kdy podnikatel díky kompenzacím od státu za covidu vydělal a
vlastně mu i pomohly. Není to proto, že by dotyčný nedanil, to vůbec ne, nicméně
dostával tabulkové peníze, které v období částečných lockdownů převýšili
průměrné zisky v lepších dobách.
ERÚ
Náplň práce Energetického regulačního úřadu podle citace
přímo ze stránek ERÚ.
Reguluje ceny, přesněji regulované složky cen energií, ke
kterým každoročně vydává cenová rozhodnutí.
Cenovými rozhodnutími také podle zákona stanoví podporu
pro obnovitelné zdroje energie.
Podporuje hospodářskou soutěž v energetice.
Licencuje výrobce energií, obchodníky a další energetické
aktéry, které následně dozoruje.
Chrání spotřebitele na energetickém trhu. Proto je to ten
pravý úřad, na který se může spotřebitel obrátit, když řeší spory se svým
dodavatelem energií, případně s distributorem.
Ano, co se týče regulace cen energií, tak ERÚ nemá neomezené
kompetence ani možnosti, kde zasáhnout. Kdo se alespoň trochu pohybuje v energetice,
tak ví, že cena energií je složena z několika hladin, přičemž jedna ze
složek je tzv. regulovaná cena. To je právě ta část, do které ERÚ ale sahat
může, a ze své pozice i musí.
V roce 2021 ale český energetický trh zažil poměrně
silnou ránu, která se později ukázala jako úder do slabin. Zkrachovala totiž
Bohemia energy, a spolu s ní i mnohé dceřiné společnosti, které v početných
případech vypověděly smlouvy svým zákazníkům doslova ze dne na den. A to je
právě bod, od kterého si myslím, že tento úřad je naprosto zbytečný, protože neochránil
velkou část zákazníků firem, které ukončily svou činnost kvůli chybným spekulacím
na trzích s energiemi. Problémem je, že tyto firmy nenesly takřka žádnou odpovědnost
za to, že lidé spadli k dodavatelům posledních instancí, od kterých
dostávali energie za naprosto neadekvátní ceny. ERÚ tuto situace jen pozoroval
tiše z dálky, ale lidé si nakonec museli pomoci sami.
Četl jsem jednu ze smluv takového dodavatele, který ukončil
svou činnost. Smlouva byla opravdu dlouhá a zákazník ji mohl ukončit jen za
jistých podmínek, které byly jasně definovány a mnohdy i zákazníka trestaly,
pokud se právě zákazník rozhodl od smlouvy odstoupit. Dodavatel jako takový ale
sám činnost ukončit mohl, aniž by za to nesl zodpovědnost kdykoliv, protože stačilo
pouze ukončit svou činnost, a bylo vymalováno. Navíc zde byl i problém, že lidé
nemohli podat jednu hromadnou žalobu. ERÚ zkrátka za celá léta neudělal nic, kde
by ochránil spotřebitele před takovým kolapsem, respektive aby alespoň zmírnil
dopady pádu jednoho z největších dodavatelů energií v Česku. Ať mi
nikdo neříká, že taková situace se nedala jednou či později předpokládat.
Před časem mi ukradli Facebook
A abych si zde poplakal úplně, před zhruba dvěma lety mi byl
ukraden profil na Facebooku. Ano, slabé heslo a chybějící dvoufázové ověření,
to byla výhradně má despotická chyba. Prostě jsem zanedbal zabezpečení
Facebooku, kde jsem ještě ke všemu měl spárování přes mou elektronickou peněženku
PayPal.
PayPalem jsem často platil propagaci svých e-knih. Problém
nastal v momentě, kdy mé heslo na Facebooku bylo odcizeno a následně
změněno. Do profilu jsem se už nikdy nemohl vrátit – a do teď jsem jej nedostal
zpět, protože byla změněna i emailová adresa k danému profilu.
Největší zádrhel odcizeného Facebooku byla propojenost s PayPalem,
přes který mi zmizely nějaké peníze. V zásadě jich nebylo tolik, protože
Facebook automat velice rychle můj profil zablokoval, ale i tak jsem se snažil
získat profil zpět a dostat se k faktuře, která mi strhla nějaké peníze.
Bohužel neúspěšně. Napsal jsem do Facebooku (emailem i poštou do Irska), že
chápu a beru, že platím daň za nedostatečné zabezpečení mého profilu (potom ale
nechápu, proč vás Facebook i tak tlačí k výchozímu uložení platební karty
nebo právě PayPalu – dvoufázové zabezpečení bylo být podle mne podmínkou),
avšak rád bych alespoň věděl, za co jsem zaplatil a dostal se k faktuře. Bezvýsledně.
Obrátil jsem se na Policii ČR a na Český telekomunikační
úřad (ČTÚ). Policie se mnou vše sepsala, ale bylo mi řečeno, že vyšetřování,
které by žádalo součinnost s irskou policií, kde má Facebook své evropské
zastoupení, by cenově převýšilo mou škodu, a tak se nevyplatí.
Na ČTÚ jsem se obrátil skrze datovou schránku, ale odpověď
od ČTU jsem dostal do emailové schránky na Seznamu. Neviděl jsem v tom žádný
problém, a tak jsem na email od ČTÚ odepsal i já emailem, nicméně přišla mi
odpověď, že pro komunikaci musím použít oficiální formu – buď datovou schránku
nebo fyzický dopis. Opravdu nechápu, že pokud použiju datovou schránku a druhá
strana pak reaguje emailem, aby si ulehčila práci, tak já tento způsob použít
nemohu. Abych to zkrátil, žádný úřad, ani Policie ČR nemá na Facebook žádné
páky, byť je to jedna z platforem, kde se může odehrávat část vašeho
podnikání skrze reklamy a placené obsahy. Bohužel, obchoduje zde subjekt, který
si může dělat, co chce, a já doufám, že alespoň v závažných mravních trestných
činech je situace jiná.
Vlastně i nyní celá společnost Meta (v podání Facebook a Instagram)
neustále zobrazuje podvodné reklamy, jež se vydávají za ČEZ a mnohé další firmy
slibující rychlé zbohatnutí a vlastně nikdo nemá dost síly ani kompetencí tyto
podvodné inzeráty dostat ze sociálních sítí pryč, čímž by se uchránili lidé
před podvody. Je to v pořádku? Ano, jsme členem EÚ, kde je asi potřeba
tlačit na Metu jednotně, ale znovu se ptám – je to v pořádku, že tyto
inzeráty vidím už více jak na sociálních sítích?
Vstupenky na Sylvestera Stalloneho v Praze
Před pár lety na mne skákala reklama na vystoupení
Sylvestera Stalloneho v Praze. A protože se jedná o jednoho z mých nejoblíbenějších
herců, rozhodl jsem se s mým kamarádem si lístek na akci koupit. Jednalo
se údajně o podvod nějakého slovenského podnikatele, který vyinkasoval peníze
od velkého počtu lidí, přičemž někteří zaplatili i desítky tisíc za setkání s touto
americkou filmovou legendou.
V našem případě jsme s kamarádem přišli každý „jen“
o tisícovku, avšak i tak jsem se rozhodl věc nahlásit na Policii, abychom svým nahlášením
pomohli ostatním, co by počtu poškozených. Zda jsme peníze dostali zpátky, o
tom nebudu napínat – nedostali, a vlastně jsme s tím ani nepočítali, mě
jen zarazilo, jaký průběh dostal celý soudní proces.
Přišel mi dopis od soudu, který v podstatě celý případ
pro nás ukončil. Poškozených bylo údajně tolik, že soud nemá kapacity všechny
vyslechnout, a tak byli poškození rozděleni do několika skupin, přičemž každou
skupinu bude zastupovat jeden právní zástupce. Měl jsem se obrátit na právníka své
skupiny. Bohužel ani soud, ani advokátní komora mi tehdy nebyla schopna sdělit,
do jaké grupy vlastně spadám, takže jsem neměl s kým mluvit. Prostě jsem
ani nevěděl, kdo mne před soudem zastupuje, a o dalším průběhu jsem věděl už
jen z médií.
Léky na úzkostnou poruchu
Nedávno jsem dostal recept na důležité léky, které mi pomáhají bojovat s úzkostnou poruchou. Léky nebyly v žádné lékárně, kterou jsem navštívil, dostupné. Největším problémem bylo, že ani alternativa za tento lék na trhu nebyla k mání, protože výpadek nehlásil výrobce léku u konkrétního léčiva. Chyběla celá účinná látka. Několik lékáren mi sdělilo, že mi nemohou dát náhradu, protože celá skupina tohoto léku je jaksi mimo provoz, a že tento problém musím řešit se svým lékařem. A zde je za mě kámen úrazu. Nevyčítám doktorům, že předepisují léky, o kterých nevědí, že mají výpadek. To podle mě není jejich práce. Ačkoliv nejsem vyloženě proti této vládě, tak ministr zdravotnictví Válek je už ve funkci nějakou dobu a já podotýkám a ptám se na jednu věc. Jak je možné, že lékárníci i Státní úřad pro kontrolu léčiv ví, že je výpadek léku, ale neví to lékaři, který daný lék předepisují – prosím pěkně elektronicky! Proč pan ministr zdravotnictví ze své systémové pozice nezařídí, že software pro předepisování léků lékaře upozorní na výpadek léku, a tak předepíše něco jiného? Značně by se tím ušetřil čas, který člověk věnoval na běhání do lékáren a telefonování. Bylo mi opravdu velmi líto důchodců a vážně nemocných lidí, které jsem viděl v lékárnách řešit stejný problém, jako jsem tam po nich řešil já, jakmile jsem se dostal na řadu. Přitom tento problém se dá, podle mě vyřešit – navíc výpadek léků byl hlášen už za Babišovy vlády, a není jen českým problémem. Ryze našim problémem je naprostá nepropojenost mezi jednotlivými orgány, jež si nejsou schopny předávat banální informace o dostupnosti léčiv.
Ano, poplakal jsem si zde. Připouštím. I když si myslím, že
se v této zemi žije dobře, že tu mnohé funguje, na druhou stranu měli
bychom přemýšlet, co se zde dá zlepšit, a také si uvědomit, že mnohému můžeme pomoci
i my sami.
Mockrát jsem však přemýšlel, jestli takto negativní článek
psát, ale chtěl jsem jen poukázat na zkušenosti pouhého jediného člověka se
státem a jeho institucemi. Aktuální zvyšování daní by mělo znamenat zvýšení
kvalit služeb, které stát poskytuje, mě se však zdá, že efektivně tyto služby
vůbec nefungují. A to mám i další záporné zkušenosti s některými úřady,
kde jsem řešil projekty – nechci však jmenovat ani naznačovat vzhledem k respektování
mých zákazníků, kteří na tento přístup nějakým způsobem doplatili. Nezdá se mi,
že mé daně jsou zde využity správným způsobem. Přiznejme si – naše daně jdou
spíše na krmení vlastní spotřeby, a to je špatně v době, kdy stát může
fungovat efektivně. Technologické prostředky na to už dávno existují.